Ik probeer het boek The Personal MBA van Josh Kaufman uit te lezen. Volgens Goodreads begon ik daar op 4 november 2017 mee, dus het wordt tijd. Hierin gaat het over het principe van Loss aversion: als mensen zijn we primed om ons in te graven wanneer we iets kwijtraken:

Losing a job, a home, or a significant percentage of your retirement fund isn’t life threatening, but it feels horrible all the same.

So true.

Maar het netto resultaat is niet top:

People tend to become more conservative, avoiding risks that could make things worse. Unfortunately, some of those risks – like starting a new business – may actually present a major opportunity to make things better.

Het voelt wel als een relevant stuk voor onze tijd, waarin we met elkaar voor een gigantische uitdaging staan om met heel veel dingen te stoppen. Dingen die niet zo lekker zijn voor de planeet. En vandaag staan de boeren in de schijnwerpers.

Je kunt proberen om mensen te overtuigen dat het vroeger ook met minder kon, of dat het huidige model niet houdbaar is, of dat partij X wel degelijk de grootste uitstoot veroorzaakt, maar dan ga je voorbij aan het punt dat dingen verliezen simpelweg klote is.

Kaufman zegt: iedereen zal altijd z’n uiterste best doen om er niet op achteruit te gaan. En wil je dus toch dat iemand iets belangrijks inlevert, dan moet je hem laten zien hoe ze meer winnen dan verliezen: Risk Reversal.

En als je boodschap niet aankomt, dan moet je je bericht niet gewoon herhalen, maar je verhaal kritisch herzien. Is dat zo simpel? Zeker niet. Maar de huidige aanpak werkt niet top, dus is het de moeite waard iets anders te overwegen.