Ik las het boek Make Time van Jake Knapp en John Zeratsky. Heel veel ervan zal je bekend voorkomen, maar het is een mooie collectie van bouwstenen (het zijn in totaal 87 tactieken) om je werkwijze eens op de schudden of te verfijnen. Vijf suggesties uit dit boek die mij triggerden.

Kies een dagelijkse highlight

Waar ik in GRIP opteer je week te plannen, kiezen Knapp en Zeratsky voor een dagelijkse highlight. Het is niet ingewikkeld: het gaat erom dat je ‘s avonds voor je gaat slapen of ‘s ochtends first thing één ding kiest waarmee je je dag tot een succes gaat maken. Voor deze highlight reserveer je tijd in je agenda. Je week plannen helpt maar is geen garantie op succes. Het kan er nog steeds voor zorgen dat je aan het einde van de dag niet echt voelt dat je vooruitgegaan bent. Een dagelijkse highlight kiezen kan daar absoluut bij helpen.

Veeg je homescreen schoon

De baas worden over je telefoon – het is een bijna onmogelijke opgave. M’n scherm op zwart/wit, screentime, alle notificaties uit: ik weet niet hoe het jou vergaat, maar ik merk dat er niet één tactiek is die blijft werken en dat ik dus moet blijven variëren. In Make Time vond ik wel een grappige tip: verplaats al je apps naar het tweede scherm en verder. Niet wereldschokkend, maar het kan precies zorgen voor die extra visuele herinnering dat je die telefoon gewoon weer weg moet leggen.

Bedenk meer eigen deadlines

Deadlines die door anderen zijn opgelegd zijn vervelend, maar je kunt ze ook zelf slim inzetten. Dit met de simpele redenering: als er geen deadline is, dan kan alles wat prioriteit heeft voorrang krijgen. Met een deadline moet je onderhandelen, en dat is positief. Ik doe dit op microniveau in m’n dag voortdurend, door de blokken in m’n agenda. Breder doe ik dit met kwartaaldoelen, waardoor ik naar het einde van het kwartaal (nu dus!) toewerk. Door dit te lezen bedacht ik dat ik wel benieuwd ben naar het effect van zelf opgelegde deadlines voor mijn eigen projecten op een niveau tussen dag en kwartaal in.

Kies je focus-soundtrack

Een leuke: we zijn nogal gewoontedieren. Bij het zien van lekker eten loopt het water je in de mond. Als je het kantoor binnenloopt moet je eerst koffie hebben. Deze triggers (eten zien, kantoor binnenlopen) kun je ook zelf inrichten voor gewoontes die je wilt aanleren. Om in de juiste flow te komen, stellen de auteurs, zou je het experiment kunnen doen om telkens dezelfde muziek af te spelen wanneer je aan de slag wilt gaan. Na verloop van tijd zou je erdoor geconditioneerd raken en gelijk in de juiste stemming raken. Ik ben licht-sceptisch, want volgens mij duurt het wel even voor zo’n signaal echt voor dit effect zorgt, maar het is een grappig experiment.

Neem echte pauzes

Wanneer je met FocusMate, met je agenda of met Pomodoro-timers focus aanbrengt in je werk, is het tussendoor tijd voor pauze. En vaak kies ik dan toch ook voor activiteiten achter een scherm: even m’n e-mail bekijken, een blog lezen of stukje van een podcast luisteren. In plaats daarvan zouden we échte pauzes moeten nemen: even opstaan en wat drinken, een rondje lopen buiten of een paar minuten diep ademhalen. Een goede reminder om betere pauzes te nemen.